Lokal usługowy na mały sklep spożywczy – czy warto go otworzyć na osiedlu?

Lokal usługowy na mały sklep spożywczy – czy warto go otworzyć na osiedlu?

Ekspert Rynku Mieszkaniowego

13.03.2025

Współcześnie trudno wyobrazić sobie życie bez supermarketów i dyskontów. Są jednak miejsca, w których nadal dobrze prosperują małe sklepy spożywcze. Dlatego u osób, które chcą kupić lub wynająć lokal usługowy na osiedlu, może pojawić się pomysł na otwarcie takiego biznesu. Czy to dobry pomysł? Na co zwrócić uwagę, by inwestycja była opłacalna? Podpowiadamy.

Wzrost znaczenia osiedlowych sklepów spożywczych

Mały sklep spożywczy oferuje podstawowe produkty spożywcze, takie jak mleko, masło, ser czy chleb. Zazwyczaj jest prowadzony na mniejszej przestrzeni, rzadko funkcjonuje jako placówka samoobsługowa. Częściej jest w nim wydzielona lada, gdzie obsługiwani są klienci i dokonywane są płatności. Co ciekawe, taki biznes może być bardzo opłacalny.

Wzrost zainteresowania asortymentem sklepów spożywczych na osiedlach odnotowano już w czasach pandemii Covid-19. Oprócz tego, że takie miejsca nie zostały zamknięte, to korzystały ze swej dobrej lokalizacji Bliskość sklepów była kluczowa w czasach izolacji, ponieważ umożliwiała szybkie i bezpieczne zakupy. Poza tym zakaz handlu w niedzielę, wprowadzony m.in. dla marketów, sprawił, że lokalne sklepiki – w których w dni ustawowo wolne sprzedażą zajmuje się właściciel – zyskały na popularności.

Powody, dla których warto otworzyć mały sklep spożywczy na osiedlu

Rozwój mini sklepów wiąże się również z innymi zmianami w nawykach konsumpcyjnych. Wystarczy spojrzeć na spadek siły nabywczej i wzrost cen żywności, co oznacza, że ​​coraz więcej osób kupuje tylko to, co jest niezbędne. Zamiast robić duże zakupy w supermarkecie, wybierają osiedlowe sklepiki.

Co więcej, niektóre praktyki handlowe dużych sieci zniechęcają klientów do robienia w nich zakupów. Nieporządek w asortymencie, różnice między cenami na półce a przy kasie, niejasne oznakowanie produktów itp. często sprawiają, że klienci rezygnują z zakupów w supermarketach.

Ostatecznie mały sklep spożywczy na osiedlu może być dochodowym przedsięwzięciem, zwłaszcza w miejscach, gdzie konkurencja jest niewielka. W końcu zaspokajanie nagłych potrzeb jest jednym z powodów sukcesu tego modelu biznesowego. Dlatego dla wielu klientów nie ma nic lepszego niż dostęp do sklepu spożywczego blisko domu, bez konieczności przemierzania połowy miasta, by zrobić zakupy.

Dobry lokal usługowy na sklep spożywczy – klucz do sukcesu

Lokalizacja ma kluczowe znaczenie dla sukcesu firmy. Otwarcie małego osiedlowego sklepu spożywczego w złym miejscu może doprowadzić do upadku działalności. Wybór dobrej lokalizacji wiąże się częściowo ze znajomością grupy docelowej, ponieważ znając typ klienta, którego chcesz przyciągnąć, łatwiej będzie Ci określić, gdzie go szukać. Właśnie tam powinien znajdować się Twój sklepik. W przypadku branży spożywczej najlepsze będą dzielnice mieszkalne i nowe osiedla wielorodzinne. Wybierając lokalizację, zwróć uwagę m.in. na:

  • duży przepływ ludzi;
  • łatwy dostęp do lokalu;
  • dobrą widoczność np. usytuowanie tuż pod zabudową mieszkaniową (lokal usługowy na parterze bloku);
  • brak dużej konkurencji w okolicy.

Ponadto upewnij się, że wybrany lokal spełnia wymogi prawne oraz regulacje sanepidu dotyczące handlu artykułami spożywczymi. Pomyśl również o wygodzie klientów. Jedną z najważniejszych potrzeb konsumentów w sklepach spożywczych jest możliwość otrzymania od ręki niezbędnych i popularnych produktów. Aby sprostać oczekiwaniom klientów, musisz dysponować przestrzenią, która pomieści cały asortyment. Dodatkowo warto wzbogacić ofertę sklepu o potrzebne na osiedlu usługi, np. punkt odbioru przesyłek kurierskich lub opłat za energię, co dobrze wpłynie na rentowność działalności.

Pomimo dużej konkurencji ze strony marketów, osiedlowy sklep spożywczy nadal może być opłacalnym biznesem. Należy tylko dobrze wybrać lokalizację, zwłaszcza pod względem konkurencyjności na rynku i zaludnienia danego obszaru.